Von Gothamella und Dunkelklaus
Die schwedischen Elektropioniere von Covenant sind wieder live zu erleben! Heute Abend, also am 7. Februar, startet unter dem Namen „Fieldworks“ im Columbia-Theater in Berlin eine Zehn-Konzerte-Tour. Nach Berlin geht es weiter nach Hannover (ausverkauft), Hamburg, Nürnberg, München, Stuttgart-Cannstatt (ausverkauft), Frankfurt (das am Main), Krefeld, Jena und Leipzig. Mit dabei sind die Londoner Elektronik-Popper von Empathy Test.
Doch was hat mit Covenants „Fieldworks“ auf sich? Eine Releaseshow für eine neue Platte ist es jedenfalls nicht, obwohl die Band eine EP mir fünf Liedern (von jedem Mitglied eines) zu den Shows mitbringt.
Wir haben Joakim Montelius, Gründungsmitglied, Songwriter und Keyboarder bei Covenant, gefragt. Dabei hat er uns verraten, dass „Fieldworks“ in der Tat etwas mit der wörtlichen Übersetzung „Feldforschung“ zu tun hat. Die experimentierfreudigen Schweden sind nämlich tatsächlich in die Welt hinausgetobt, um Sounds für ihre Songs zu sammeln und in Musik zu gießen. Ein Prozess, der sich als ambitioniert herausgestellt hat.
Für Joakim ist das Projekt ein „logischer Schritt“ einer Band, die sich im Studio und auch live nicht auf ihren Klassikern „Call The Ships to Port“ oder „Lightbringer“ ausruht , sondern immer wieder neue Dinge erforscht (schönen Gruß an dieser Stelle an The Sisters of Mercy).
Joakim hat uns die Interviewfragen auf englisch beantwortet, und so lassen wir das mal stehen, die Fragen gibt’s auf englisch und deutsch. Wer Übersetzungshilfe braucht, bitte melden!
Joakim Montelius: „We are in the middle of the creative maelstrom”
Gruftbote: Your new „Fieldworks“-Tour is about to start this thursday. What awaits the people?
(Gruftbote: Am Donnerstag startet Eure „Fieldworks“-Tour in Berlin. Was erwartet die Besucher?)
Joakim: A good time that will make you think of bad things. Let’s all dance together in anger!
We think of our shows as a forum. People gather and we are so happy for the opportunity to sing a song or two and share a bit of how we feel. And from the tension, from our different backgrounds and beliefs, new ideas and insights get born. And of course lots of pretty, shiny and blinky lights.
Gruftbote: What is „Fieldworks“ about?
(Gruftbote: Worum geht es bei „Fieldworks“?)
Joakim: We have always considered Covenant to be a vessel for exploration, so it’s a logical step for us to once again set sails for unknown territory. That’s our raison d’être.
Of course, there is nothing new with using field recordings. That was actually what the very first recordings ever made, around 150 years ago, were for. The idea to make music from everyday sounds is more than 100 years old.
But for Covenant it’s a new way to approach songwriting. All five of us are “sound collectors”: we are fascinated by all kinds of noise and we record stuff wherever we go. All of our albums have contained “found sound” and purposefully recorded acoustic sounds, but we have always used it as a “spice” in the electronic sound. This time we wanted to use the sounds we have collected for many years, from exotic places on the six continents we have visited as a band, as well as the mundane hum of everyday life, as stepping stones for the songs.
“Fieldworks” was the working title we chose when we began thinking about this project. We want Covenant to be constantly evolving and we want to challenge ourselves as well as our audience; to let the sounds of the world lead the way and see where they take us, instead of meticulously creating our own electronic universes. It’s also a different way of experiencing life. When you really sit down and listen carefully to the sonic landscape around you, you start noticing details and voices that tell you stories that you normally pay no attention.
Gruftbote: There is also an „Fieldworks: Exkursion“-EP, which the fans only can get at the shows. Tell us about the EP!
(Gruftbote: Während der Tour gibt es auch eine EP mit dem Namen „Fieldworks: Exkursion“ zu kaufen. Was hat es damit auf sich?)
Joakim: The EP contains five songs, one written by each member of Covenant. It’s a sprawling piece of work, ranging from almost sacral melodies to noise bordering on chaos. In between there are a couple of club tracks, one of which is a killer collaboration with the French electro/industrial newcomer Grabyourface.
Gruftbote: Is there also a „Fieldworks“-Longplayer coming up? Can you tell us more about this?
(Gruftbote: Kommt denn auch noch ein „Fieldworks“-Longplayer?)
Joakim: We haven’t decided yet. There will definitely be more records from the Fieldworks project, but if it’ll be an LP or even a double LP or several EPs is yet to be seen. The material we have is vast and wide ranging, more so than we expected when we started out, so to be honest we’re still in the middle of the creative maelstrom. We just have to see how it turns out.
Gruftbote: The tour starts in Germany, some venues are sold out yet. Do you have further plans for shows in Germany e.g. at festivals? When & where?
(Gruftbote: Die Tour startet in Deutschland, einige Konzerte sind bereits ausverkauft. Habt Ihr schon Pläne für weitere Auftritte, beispielsweise auf Festivals?)
Joakim: We haven’t planned many more shows yet. After the German tour we’ll take the experiences of this first “exkursion” with us back to the studio and continue working. Like I said, the Fieldworks project turns out to be more ambitious than we first thought, so we must give it the time it needs and take it from there.
Gruftbote: Thank you, Joakim.
(Gruftbote: Dankeschön, Joakim.)
Joakim: Thank you for being interested.
Wer wissen will, wo und wie Eskil und Joakim Sounds sammeln, kann das hier nachlesen.